Tämä on auki lauantaisinkin
ARK Harju Bureau
Tule põik 1, Saue, 76505
Tuo on tosin vanha osoite ja muuttanut puoli kilometriä. http://maps.google.com/ ja sinne osoite niin osaat perille
Uusaru, Saue
76505 Harjumaa, Estonia
Itse hain auton Virosta viime keväänä ja homma oli ensikertalaisellekin todella helppoa.
Oma juttuni meni näin:
1. Bongasin ilmoituksen ja otin yhteyttä myyjään mailitse. Vastaus tuli samantien ja päätin huvikseni lähteä katsomaan autoa vaikka tarkoitus ei ollutkaan ostaa ko. autoa.
2. Varasin reissun ja sovin myyjän kanssa, että hän tuo auton satamaan näytille (auto oli Tallinnassa myynnissä yksityisellä), josta päästiin koeajolenkille ja muutenkin tutkimaan autoa perusteellisesti ja aivan vapaasti.
3. Palasin kotia takaisin ja mietin muutaman päivän ja lopulta päätin ottaa auton, joten infosin asiasta myyjälle ja sovittiin molemmille sopiva arkipäivä hakua ajatellen.
4. Seuraavalla reissulla sovittiin, että myyjä tuo auton satamaan, jossa se jätettiin parkkipaikalle. Otimme mukaan rekisteriotteen ja -kilvet.
5. Mentiin pankkiin ja maksoin ko. summan myyjälle pankin tiskillä. Tämä sen takia, että maksoin euroilla, koska kotikylän pankeista ei löytynyt tarpeeksi kruunuja niin lyhyellä aikavälillä. Tässä otettiin multa tiedot ylös passin pohjalta ja maksun mentyä myyjän tilille tehtiin kauppakirja, josta selvisi myyjän ja ostajan yhteystiedot, kauppahinta, auton merkki ja malli, runkonumero, kilometrit, moottorin tarkka tyyppi päästöluokkineen, lyhyt kuvaus auton kunnosta ja kaikki mahdollinen olennainen mitä nyt mieleen tuli laittaa kauppakirjaan.
6. Tämän jälkeen paineltiin paikalliseen Autoregistrikeskukseen ja tehtiin paperit auton poistamiseksi Viron rekisteristä. Poiston jälkeen sain paperin, josta selvisi, että auto poistettu Viron rekisteristä. Autoregistrikeskuksesta olisi voinut hankkia virolaiset siirtokilvet muistaakseni hintaan 90e, joilla olisin saanut ajaa kotia asti mutta nuukana päätin, että hommaan siirtokilvet Suomesta. Ajoin auton p-paikalta laivaan ilman kilpiä, koska paikallisella tullilla ei ollut mitään sitä vastaan. Myyjä selvitti tämän asian omatoimisesti paikalliselta tullipäälliköltä.
7. Suomeen päästyäni ajoin tulliin ja siellä tehtiin paperit siirtokilville, sillä en ottanut autoa samantien ajoon. Kannattaa soitella tullin toimipisteestä riippuen tuntia ennen maihintuloa, että siellä on joku vastassa ja samalla voi kysyä missä se tullin toimipiste tarkalleen on. Ne on todella surkeasti opastettu...!
8. Seuraavaksi sitten vein auton maahantuontikatsastukseen ja sieltä tarvittiin kauppakirjaa, rekisteristäpoistolappusta sekä vastaavuustodistusta päästöjä etc varten. Jälkimmäisen lappusen saa automerkin maahantuojalta Suomesta, jos rekisteriotteesta ei selviä päästönormit/-luokka. Kannattaa ihan oikeasti kilpailuttaa katsastuskonttorit ja maahantuontikatsastuksen hinta. Hintahaitari on aika ***maava! www.katsastus.fi on hyvä sivu konttoreiden kilpailuttamiseen ja yhteystietojen saamiseen, jos maahantuontikatsastuksen hintaa ei ole erikseen mainittu.
9. Hyväksytyn katsastuksen jälkeen vein tarvittavat paperit tulliin, josta tuli todella positiivinen yllätys verojen suhteen parin kuukauden päästä papereiden jättämisestä. Verojen maksun jälkeen hain paikalliselta katsastuskonttorilta suomalaiset kilvet.
Katsastuksen ja papereiden tulliin viennin voi tehdä kumminpäin vain. Katsastusinssi sanoi, että oikeastaan se on parempi katsastaa ennen papereiden vientiä, ettei tule mitään yllätyksiä katsastusta silmällä pitäen.
Yhteenvetona koko homma vaatii vähän työtä sekä viitseliäisyyttä. Itse asioin myyjän kanssa englanniksi koko show:n ajan. Ne asiat mitä en englanniksi osannut kertoa pystyttiin kommunikoimaan suomeksi.
Miten tallainen webasto käynnistetään kun on kaukosäätökin. Uskon että se ei lähde käyntiin nyt koska akun varaustila on liian pieni. Sitä se sanoo tietokoneessa. Saako tähän autoon englannin tai suomenkielisiä manuaaleja mistään netistä. Tai onko kenelläkään myydä sopivasti?
kaikkein parhaiten selviät kun käytät asiantuntevaa kaveria etkä yritä itse selvitä mututuntumalta ,esim.itse otan 300-500€ kun lähden mukaan ja tuohon sisältyy kaikki,paprut neuvot jne
herra jesus,,,onko sulla kaikki kotona kun jaksat jauhaa tuota alvia,,,,ostat virosta alvillisen auton,,alvi siis maksettu,,,ei eu:n sisällä makseta kahteen kertaan alveja ja yksityishenkilö ei saa virosta niinkuin ei suomestakaan ostettua uutta autoa ilman alvia,,koeta saada jo kaaliisi tämä juttu,,,,,,
Onko mahdollista saada tarkka lista tähän viestiketjuun, vaikka ranskalaisilla viivoilla, että mitkä ovat Virosta auton tuomisen vaiheet alusta loppuun. Olettaen, että auto on rekisteröity Viroon.
Kiitos.
virosta pitäisi daada tuotua auto joka on tuotu amerikasta.autoa ei ole katsastettu virossa.mitä papereita pitää olla että saan sen suomen rekisteriin?ja kuinkas verostus?ainakin kuitti että tullattu eu hun?
Siis jos ostan auton jonka ensirekisteröinnistä on alle 6kk ja jolla on ajettu alle 6tkm Tulee minun maksaa vero suomeen. siis kyseessä on ihan upouusi.
eli se mikä kiinnostaa että miten saan viron alv% pois hinnasta.
Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero
Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.
Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.
Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.
Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.
Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta.
no et saa maksat alvin jika< on pienempi kuin suomen jos sulla on firma niin et maksa alvia,,,, muuten asiaa käsitelty täällä moneen kertaan,, mikä tässä on noin vaikeaa,,,, mutta suomeen et maksa enää autosta alvia,,,,koeta saada asia jakeluusi,,,
Lisäys tietysti maksat auton ensiksi sieltä EU maasta mistä ostatkin kulku pelin...!!! Auto jopparit tekee just näin kun kerroin edellisessä viest. tuovat auton siirto kilvillä ja ensi rekistöröiti suoritetaan silloin suomessa ja auto voi milloin tahansa kutsua SUOMI AUTOKSI...toivottavasti tämä auttaa..!
Jopas sait uuden auton ostosta vaikean ymmärrettävän...???
Jos tuot uuden auton suomeen jostakin EU maasta eli ei ole ollut koskaan kilvissä missään silloin tuot auton esim.paikallisilla siirto kilvillä sen suomeen ja ensi rekistöröinti suoritetaan silloin suomessa eli auto muuttuu heti suomi autoksi riippumatta mistä EU maasta se tuodaan ja muu vero käytäntö suomen tullin antamien ohjeiden mukaisesti
Eli auto tullataan niinkuin muutkin autot kirjataan saapuneeksi suomeen ja odotellaan vero päätöstä ei pitäis olla vaikeaa...!!!