Uusimmat viestit

ostosmatkalla
13:54 28.02.2010
Tämä on auki lauantaisinkin
ARK Harju Bureau
Tule põik 1, Saue, 76505

Tuo on tosin vanha osoite ja muuttanut puoli kilometriä.
http://maps.google.com/ ja sinne osoite niin osaat perille
Uusaru, Saue
76505 Harjumaa, Estonia
S_a_m_i
00:43 27.02.2010
Unohtui mainita, että maahantuontikatsastuksessa tarvittiin myös viron rekisteriotetta.
S_a_m_i
00:37 27.02.2010
Itse hain auton Virosta viime keväänä ja homma oli ensikertalaisellekin todella helppoa.

Oma juttuni meni näin:
1. Bongasin ilmoituksen ja otin yhteyttä myyjään mailitse. Vastaus tuli samantien ja päätin huvikseni lähteä katsomaan autoa vaikka tarkoitus ei ollutkaan ostaa ko. autoa.
2. Varasin reissun ja sovin myyjän kanssa, että hän tuo auton satamaan näytille (auto oli Tallinnassa myynnissä yksityisellä), josta päästiin koeajolenkille ja muutenkin tutkimaan autoa perusteellisesti ja aivan vapaasti.
3. Palasin kotia takaisin ja mietin muutaman päivän ja lopulta päätin ottaa auton, joten infosin asiasta myyjälle ja sovittiin molemmille sopiva arkipäivä hakua ajatellen.
4. Seuraavalla reissulla sovittiin, että myyjä tuo auton satamaan, jossa se jätettiin parkkipaikalle. Otimme mukaan rekisteriotteen ja -kilvet.
5. Mentiin pankkiin ja maksoin ko. summan myyjälle pankin tiskillä. Tämä sen takia, että maksoin euroilla, koska kotikylän pankeista ei löytynyt tarpeeksi kruunuja niin lyhyellä aikavälillä. Tässä otettiin multa tiedot ylös passin pohjalta ja maksun mentyä myyjän tilille tehtiin kauppakirja, josta selvisi myyjän ja ostajan yhteystiedot, kauppahinta, auton merkki ja malli, runkonumero, kilometrit, moottorin tarkka tyyppi päästöluokkineen, lyhyt kuvaus auton kunnosta ja kaikki mahdollinen olennainen mitä nyt mieleen tuli laittaa kauppakirjaan.
6. Tämän jälkeen paineltiin paikalliseen Autoregistrikeskukseen ja tehtiin paperit auton poistamiseksi Viron rekisteristä. Poiston jälkeen sain paperin, josta selvisi, että auto poistettu Viron rekisteristä. Autoregistrikeskuksesta olisi voinut hankkia virolaiset siirtokilvet muistaakseni hintaan 90e, joilla olisin saanut ajaa kotia asti mutta nuukana päätin, että hommaan siirtokilvet Suomesta. Ajoin auton p-paikalta laivaan ilman kilpiä, koska paikallisella tullilla ei ollut mitään sitä vastaan. Myyjä selvitti tämän asian omatoimisesti paikalliselta tullipäälliköltä.
7. Suomeen päästyäni ajoin tulliin ja siellä tehtiin paperit siirtokilville, sillä en ottanut autoa samantien ajoon. Kannattaa soitella tullin toimipisteestä riippuen tuntia ennen maihintuloa, että siellä on joku vastassa ja samalla voi kysyä missä se tullin toimipiste tarkalleen on. Ne on todella surkeasti opastettu...!
8. Seuraavaksi sitten vein auton maahantuontikatsastukseen ja sieltä tarvittiin kauppakirjaa, rekisteristäpoistolappusta sekä vastaavuustodistusta päästöjä etc varten. Jälkimmäisen lappusen saa automerkin maahantuojalta Suomesta, jos rekisteriotteesta ei selviä päästönormit/-luokka. Kannattaa ihan oikeasti kilpailuttaa katsastuskonttorit ja maahantuontikatsastuksen hinta. Hintahaitari on aika ***maava! www.katsastus.fi on hyvä sivu konttoreiden kilpailuttamiseen ja yhteystietojen saamiseen, jos maahantuontikatsastuksen hintaa ei ole erikseen mainittu.
9. Hyväksytyn katsastuksen jälkeen vein tarvittavat paperit tulliin, josta tuli todella positiivinen yllätys verojen suhteen parin kuukauden päästä papereiden jättämisestä. Verojen maksun jälkeen hain paikalliselta katsastuskonttorilta suomalaiset kilvet.

Katsastuksen ja papereiden tulliin viennin voi tehdä kumminpäin vain. Katsastusinssi sanoi, että oikeastaan se on parempi katsastaa ennen papereiden vientiä, ettei tule mitään yllätyksiä katsastusta silmällä pitäen.

Yhteenvetona koko homma vaatii vähän työtä sekä viitseliäisyyttä. Itse asioin myyjän kanssa englanniksi koko show:n ajan. Ne asiat mitä en englanniksi osannut kertoa pystyttiin kommunikoimaan suomeksi.
hakalax
09:55 24.02.2010
Miten tallainen webasto käynnistetään kun on kaukosäätökin. Uskon että se ei lähde käyntiin nyt koska akun varaustila on liian pieni. Sitä se sanoo tietokoneessa. Saako tähän autoon englannin tai suomenkielisiä manuaaleja mistään netistä. Tai onko kenelläkään myydä sopivasti?
Onko mahdollista
10:07 23.02.2010
sk8dude(at)email.com
Kartsa62
13:04 19.02.2010
Moi! Laita se sähköpostis näkyviin niin vois vaikka ottaa yhteyttä
mike hansson
08:42 16.02.2010
kaikkein parhaiten selviät kun käytät asiantuntevaa kaveria etkä yritä itse selvitä mututuntumalta ,esim.itse otan 300-500€ kun lähden mukaan ja tuohon sisältyy kaikki,paprut neuvot jne

jos kiin.mailaa
auton ostanut
11:47 12.02.2010
käytä asiantuntijoita niin vältyt turhalta hyppäämiseltä ja rahan menoilta itse tein niin ja kaikki meni ok
tietämätön
02:42 11.02.2010
Mites käytetyissä jos yksityishenkilö ostaa EU:n ulkopuolelta Viroon tuodun auton jota ei ole Viroon tai mihinkään muuhun EU maahan rekisteröity.

Auton hinta sisältää Viron alvin (KM) 20%.

Poikkeaako tapaus millään lailla jos ostan Virosta/Saksasta/Ruotsista jo valmiiksi EU maahan rekisteröidyn auton?

Eli ainoastaan autovero kilvityksen yhteydessä. Ei ylimääräistä alvia/tullia?
alvi,,,
13:22 10.02.2010
herra jesus,,,onko sulla kaikki kotona kun jaksat jauhaa tuota alvia,,,,ostat virosta alvillisen auton,,alvi siis maksettu,,,ei eu:n sisällä makseta kahteen kertaan alveja ja yksityishenkilö ei saa virosta niinkuin ei suomestakaan ostettua uutta autoa ilman alvia,,koeta saada jo kaaliisi tämä juttu,,,,,,
Onko mahdollista
10:55 10.02.2010
Onko mahdollista saada tarkka lista tähän viestiketjuun, vaikka ranskalaisilla viivoilla, että mitkä ovat Virosta auton tuomisen vaiheet alusta loppuun. Olettaen, että auto on rekisteröity Viroon.
Kiitos.
epäröivä
17:41 03.02.2010
virosta pitäisi daada tuotua auto joka on tuotu amerikasta.autoa ei ole katsastettu virossa.mitä papereita pitää olla että saan sen suomen rekisteriin?ja kuinkas verostus?ainakin kuitti että tullattu eu hun?
bops66
20:14 31.01.2010
ja viron alvi on 20%
bops66
20:13 31.01.2010
Siis jos ostan auton jonka ensirekisteröinnistä on alle 6kk ja jolla on ajettu alle 6tkm Tulee minun maksaa vero suomeen. siis kyseessä on ihan upouusi.
eli se mikä kiinnostaa että miten saan viron alv% pois hinnasta.

Mut mul on viros yks kaveri niin kysyn tätä siltä

Tässä lakitekstiä ellet muuten saa pähäs tätä asiaa :)
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/uudet_ajoneu
vot/index.jsp


Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.

Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.

Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta.



huh huh,,,,,,
19:39 31.01.2010
no et saa maksat alvin jika< on pienempi kuin suomen jos sulla on firma niin et maksa alvia,,,, muuten asiaa käsitelty täällä moneen kertaan,, mikä tässä on noin vaikeaa,,,, mutta suomeen et maksa enää autosta alvia,,,,koeta saada asia jakeluusi,,,
bops66
19:06 31.01.2010
Anteeks jos oli jotenkin vaikeaselkoista.

Mut se alv% ei selvinyt viel vastauksestasi.

eli saanko auton hankittua ilman viron alv%
vai pitääkö ensin maksaa ja hakea veronpalautusta virosta kun
olen maksanut alvit suomeen?
250360
18:30 31.01.2010
Lisäys tietysti maksat auton ensiksi sieltä EU maasta mistä ostatkin kulku pelin...!!! Auto jopparit tekee just näin kun kerroin edellisessä viest. tuovat auton siirto kilvillä ja ensi rekistöröiti suoritetaan silloin suomessa ja auto voi milloin tahansa kutsua SUOMI AUTOKSI...toivottavasti tämä auttaa..!
250360
18:24 31.01.2010
Jopas sait uuden auton ostosta vaikean ymmärrettävän...???
Jos tuot uuden auton suomeen jostakin EU maasta eli ei ole ollut koskaan kilvissä missään silloin tuot auton esim.paikallisilla siirto kilvillä sen suomeen ja ensi rekistöröinti suoritetaan silloin suomessa eli auto muuttuu heti suomi autoksi riippumatta mistä EU maasta se tuodaan ja muu vero käytäntö suomen tullin antamien ohjeiden mukaisesti
Eli auto tullataan niinkuin muutkin autot kirjataan saapuneeksi suomeen ja odotellaan vero päätöstä ei pitäis olla vaikeaa...!!!
250360
17:56 31.01.2010
Tulli.fi sivuilta löytyy sovelletuista auto veroista taulukot jo tuoduista autoista
bops66
06:58 29.01.2010

Ostan uuden pikkuauton virosta, niin eiks homma mee jotenkin näin.

1 ostan uuden auton hinta on vaikka 12000€ sis viron alv 20% 2400€

2 tuon maahan maksan verot vaikka 4000€

3 uudesta autosta joka on alle 6kk vanha ja alle 6000tkm joudun maksamaan alv% suomeen 2640.

sitten kun olen maksanut suomeen alv % voin hakea viron valtiolta alvin palautusta. Nää on näitä EU juttuja.

ja jos kulupeli olisi yli puol vuotta vanha ja ajettu 6000 niin silloin ei minun tarvitse maksaa mitään alv% suomeen


Olenko ymmärtänyt oikein.
berlingo9
01:33 28.01.2010
Kannattattaisi ensiksi ruveta itse ottaa asioista selevää.
54343
10:40 24.01.2010
Laittaisitko varmuudeksi tuon viestin vielä kerran, niin kaikki varmasti ymmärtävät.