Miten pitää toimia jos aikoo ostaa viroon rekisteröimättömän auton (saksan tuonti)? Onko jotain mitä pitää ottaa huomioon ettei tule tullissa tai suomeen rekisteröitäessä mitään ongelmia?
Satamassa ajoneuvoon pitää hankkia Tullin ajolupa, koska Suomessa vakinaisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa verottamattomalla ja rekisteröimättömällä autolla. Mikäli ajoneuvolla on voimassa oleva ETA-valtion rekisteröinti ja liikennevakuutus, siitä annetaan Tullille vain käyttöönottoilmoitus. Mikäli ajoneuvon rekisteröinti ei ole voimassa, ajoneuvolle on otettava siirtolupa. Jos ajoneuvoa ei kuljeteta omilla pyörillä, mitään ilmoitusta tai lupaa ei tarvita.
Autoverotusta toimittavat tullitoimipaikat ovat Helsinki, Lahti, Hanko, Turku, Tampere, Vaasa, Lappeenranta, Oulu, Tornio ja Maarianhamina. Nopeinta palvelua saat, jos jätät autoveroilmoituksen johonkin näistä toimipaikoista. Jos sinulla on Tullin ajolupa, autovero-ilmoitus pitää antaa 5 päivän kuluessa ajoluvan myöntämisestä.
Ajoneuvo on vietävä rekisteröintikatsastukseen 10 päivän kuluessa maahantuonnista, jos olet saanut Tullin ajoluvan ja muissa tapauksissa ennen ajoneuvon rekisteröintiä. Ajoneuvon voi rekisteröidä vasta kun autovero on maksettu.
Ennen auton hankintaa on suositeltavaa tutustua Tullin esitteisiin Muistilista, Käytetyn ajoneuvon tuonti Suomeen (ks. Julkaisut >Asiakastiedotteet) ja AKEn esitteeseen Käytetyn ajoneuvon maahantuonti.
Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Polttoainemaksu kannetaan tällaisen polttoaineen käytön estämiseksi. Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä. Jos ilmoitusta ei ole tehty, polttoainemaksu määrätään korotettuna. Polttoainemaksu koskee Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja sekä myös rekisteröimättömänä ja suljetulla alueella käytettäviä ajoneuvoja.
Moi!
Kun ostat auton Virosta,niin muista siellä on vielä pitkä matka EUhun,paljon
täytyy vielä tapahtua et kaikki menee lain kirjaimen mukaan,niin kuin menee
meillä täällä SUOMESSA,olen ostanut autoja Virosta,ja aina REKISTERIKESKUKSEN kautta,eikä muuta kannata tehdäkkään,senkin jälkeen
minulla on ollut vaikeuksia jonkun auton kanssa,esimerkiksi siellä voi olla kaks
alustanumeroa rekisterikirjassa,mikä meillä ei täällä ole mahdollista,nyt yritän
selvittää mitä tehdään,kun itsellä on ongelma edessä ,SUOMESSA ei viranomaiset ei käy kiinni kun on kyse vanhasta KOMMUNISTIMAASTA.
Olkoon nyt ihan kuinka päin hyvänsä mutta koko kysymykseni pointti on nimenomaan vain ja ainoastaan se, onko olemassa jokin laki taikka muu normi, joka estäisi sen, ettei ulkomaan rekisterissä olevaan autoon voisi Suomessa laillisesti tankata tupaöljyä?
Oma näkemykseni on, ettei mikään säännös estä käyttämästä ulkomaille rekisteröidyssä ajoneuvossa Suomessa ajettaessa tupaöljyä.
Se on kyllä niin päin, että kun kevyeen polttoöljyyn lisätään väriainetta niin siitä tulee verotonta lämmitysöljyä. Auton tankissa pitää olla värjäämätöntä ainetta.
Mutta tietääkö kukaan onko ulkomaan, esim. Viron rekisterissä olveva auto Suomessa polttoaineverovelvollinen? Eli saako Virolaiseen autoon tankata mitä lystää?
tere klikkaa oikealta suomenlipun kohdalta suomen kielelle
autoliikkeissä huono palvelu mulla automyyjä tilas hinurin menin mukaan ja ajoimme satamaan makso jotain 50 euroo
Miten tuolla Virossa tuo auton osto firmalle? Liike ei vissiin maksa ALV 18%?
Entä jos ei ole omaa firmaa, sen pystyi perustamaan siellä virossa aika nopeasti ja halvallakin? Jos perustaa firman niin mitä juttuja se vaatii, firman sijaintipaikkoja,omistajia jne...?
Saako autolla sitten ajella suomessa viron kilvillä, eli myös pystyy laistamaan suomen autoveron? Voiko auton myydä edelleen Suomessa viron kilvillä? Miten sitten kun se on ollut firman nimissä niin maksetaanko sitten veroja Suomeen, vai onko se perustamani firma Virolainen vai Suomalainen?
Lisätietoja saa laittaa emailiin: pukkipappa@suomi24.fi
Mitä ilmoituksissa tarkoittaa esim :Pakkumise samm 100 kr , tai joissain Pakkumise samm 1000 kr , ja mitäs tämä : parim pakkumine: 50000 ,
Tämä varmaan sitten hinta ? alghind: 25000 , onko tuo hinta millä voi mennä hakemaan mitä tuossa kohden lukee ?
Onko roumujen myyntihinnat "apteekin hintoja" ? Pitääkö maksaa alv niihin vai onkohan kaikki mukana mitä maksettavaa on, jos exporttiin ostaa ?
Eli hankalaa vähän kun ei ymmärrä kieltä, jotain kiinnostusta olisi romu ajoneuvoon.
Onko romumyynti kaukana satamasta, onkohan myyjillä kuljetusmahdollisuutta satamaan, ja mitähän velottavat esim autosta tai moottoripyörästä jne , tai onkohan luotettavaa yritystä , tai yksityistä palvelua Tallinnassa joka toimittaisi laivaan esimerkiksi rullaavan auton, joka vaan ei käynnisty - kertoisiko Suomeksi joku jotain yleistä tietoa asiasta. Kiitos :-)
Hei, olisin hankkimassa käytettyä autoa (ruotsi tai eesti) ja olisi muutama kysymys.
1) Miten auton tuonti eroaa kun se tuodaan ruotsista tai virosta Suomeen?
Sen tiedän että ruotsista ostaessa pitää tullissa rajalla poistaa ruotsin kilvet pois sekä täyttää 2 lappua, miten tämä toimii virosta päin tullessa? Tuossa yllä kerrottiin että saa ajella niillä viron kilvillä kotia asti???
2) Onko se tullirumba iso homma?
Sähköpostiini saa laittaa seuraavat kriteerit täyttäviä auton kuvia/linkkejä:
Olen ostamassa autoa hintaluokka 5000e, auton vaatimukset:
-teho yli 75 kw
-vetokoukku
- 1993-2002 MB
"Suomessa ajaessa dieselkäyttöisellä ajoneuvolla, on käyttövoimana oltava diesel, joka tarkoittaa verollista polttoainetta.
Riippumatta missä auto on rekisteröity. "
Perustele!!
Tavallinen lämmitysöljy muuttuu (Suomessa) "dieseliksi" kun siihen sekoitetaan (suomessa) väriaine joukoon. Esim. Ruotsissa ei tällaista värjättyä polttoöljyä kuulemma edes myydä. Eli kun Ruotsista saapuu Ruotsalaispariskunta diesel autoineen Suomeen, heidän autonsa tankissa lienee käsittääkseni "tupaöljyä" ja jos tällainen auto sitten tarkastettaisiin Suomessa, olisi tankissa tietysti tupaöljyä, tai joka tapauksessa ainakin tupaöljyjäämiä, sikäli kun auto olisi jo Suomessa ehditty dieselillä tankata..
Suomessa ajaessa dieselkäyttöisellä ajoneuvolla, on käyttövoimana oltava diesel, joka tarkoittaa verollista polttoainetta.
Riippumatta missä auto on rekisteröity.
Hei
Tarvitset myyjältä kauppakiria ja ja voimassa autovakkutus, se voit tehda yhdelle päivälle ja maksa n. 60 e. ajat Suomen kotiin ja menet katsastuasemaan, ensirekisteri ja katsastus maksa 142e, saat katsastajalta tosistus, siita millainen auto on sitten menet tullin sadeksesi ajolupa (yrityksille 5 pv. ja yksityisille 3 kk.) saman tien jätät autoverohalemus vireille ja odotat veropäätosta.
Hom. kun yritys osta, virossa ei makseta alvi, yksityinen maksa 18%.
Voisiko joku/jotkut fiksut kirjottaa enemmän tai vähemmän perusteltuja näkemyksiään siitä, voiko Viron rekisterissä olevaa diesel-ajoneuvoa Suomessa käyttävä henkilö tankata polttoöljyä? Eli siis voiko Suomessa käyttää laillisesti polttoöljyä Eestin kilpisessä autossa ? Ellei, miksei?