Uusimmat viestit

Peke
17:10 19.05.2009
Terve, tossa on nyt kyselty kaikenlaista tosta tuonnista niin pitääpä laittaa omia kokemuksia. Haettiin viimekesänä yks auto sieltä ja se ei ollu katsastettu viron kilpiin vaan oli suoraan saksasta tuotu kyseiseen liikkeeseen. Auto oli loistavassa kunnossa ja kilometrit pienet. Omistajia 2 saksassa ja molempien tiedot oli saksalaisessa rekisteriotteessa. Autoliikkeeltä satamaan ei ollut kun muutama kilometri niin ajettiin ilman kilpiä se satama-alueelle. Ostettiin liput ja auto laivaan ja suomen päässä sitten pitää käydä tullissa ennen kun poistuu satama-alueelta. Tullista saatiin siirtokilvet ja auton tiedot kaikki saatiin kuntoon tullin osalta. Kaikki tarvittava löyty saksan rekisteriotteesta ja tietenki kauppakirja virolaisen firman kanssa. Homma kun oli hoidettu ei muuta kun baanalle ja auto katastukseen. Veropäätöksen jälkeen kilvet asemalta ja kovaa ajoa. Auto joka haettiin tuli isälle ja nyt olen itselle kattonut autoa ja sellainen kysymys itselläkin heräsi, että jos auton ostaa tartosta tai pärnusta niin mikä on virossa rekisteri käytäntö? Jos autoa ei ole katsastettu viron kilpiin niin saako siihen virolaisia siirtokilpiä, millä sen voisi rauhassa ajaa satamaan asti? Jos joku tietää vastausta asiaan niin olisin kiitollinen tiedosta!
51776
09:13 13.05.2009
renkaat saat paljon halvemalla suomesta rengasonline-ista!
nirsg0un
20:42 07.04.2009
olen viron kansalainen mutta minulla on myös suomalainen henkilötunnus, isäni on 100% virolainen ja asuu sekä työskentelee virossa.
hjk841136
20:08 07.04.2009
Et saa, jos olet Suomen kansalainen. Jos isäsi myös asuu ja töskentelee Suomessa yli 180 päivää, niin viekää se auto sinne Eestiin, tai laittakaa suosiolla Suomen rekisteriin
jupasierra
16:44 07.04.2009
Tietääkö kukaan mistä voisi ostaa renkaita/vanteita virosta ?
nirsg0un
19:20 06.04.2009
Hei, voisiko joku asiasta tietävä kertoa minulle että saanko ajaa suomessa autolla joka on isäni nimissä joka on viron kansalainen ja asuu virossa,
itse olen viron kansalainen mutta minulla on myös suomalainen henkilötunnus ja opiskelen ja asun vakituisesti suomessa.
gtv6
12:29 02.04.2009
Hieman pistää silmään joissain autoissa olevat tarjoushinnat, jotka voivat olla lähes -50%. Osaako kukaan kertoa mitään yleispätevää syytä tällaisille hinnoille? Ilmoituksessa ei kuitenkaan yleensä mainita mistään viasta tai kolarivaurioista, joka olisi voinut alennukseen johtaa. Ei kai kukaan yritä näin selvää bluffia sentään?
Tennant
13:13 01.04.2009
Maksetaanko 22% nyt sitten autoverosta (tai siis automaattisesti lisätään 22% autoveron päälle, nyt kun käytäntö muuttui) vai myyntihinnasta?
tietäjä
07:37 01.04.2009
tullin täti meinaa että maksat suomeen alvia 22% koska alv pitää olla maksettu johonkin EU maahan kun kyseessä on YKSITYINEN maahantuoja. Firmoilla käytäntö toinen.
Tennant
00:25 01.04.2009
Esim. Tallinnan Inchcapella myyjät sanoi, että ei tartte 18% maksaa, vähentävät sen suoraan hinnasta pois. Soitin tulliin ja kerroin että jotkut liikkeet mainostavat export price -nimellä ja myyntihinnasta on otettu 18% pois. Tullin nainen sanoi, että niin ei saisi tehdä, soo soo! Siihen voi kuulemma verottajat Suomessa puuttua. Meinaakohan tullintäti että maksetaan sitten suomeen vielä 18% lisää?!?
Ottaa nyt tästä sitten selvää...
saabisti
08:15 31.03.2009
Suunnittelen auton ostamista Virosta. Mistä saa selville auton mahdolliset kolari- ym. vakuutustapahtumat? Onko palvelupuhelinnumeroita tai nettikyselyitä mahdollista tehdä?
gs
15:45 24.03.2009
terve

elämyslupa viroon? mitä se tarkoittaa?
onko virossa mahdollista rekisteröidä tullikilpiin?
kyseessä olisi mp hankinta

terv
gs
kysyy
08:54 21.03.2009
Moi!

olisin ostamassa tota autoa http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud/195/auto_php-id=5921
95-fin_auto24_ee.html
joten mitä papereita autosta vaaditaan tullii/suomen puolella, mitä muita papereita tulisi tehdä että saan kuljetettua sen laivaan? pitkääkö olla kilvissä? vakuutettu?
kysyy
08:53 21.03.2009
Moi!

olisin ostamassa tota autoa http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud/195/auto_php-id=5921
95-fin_auto24_ee.html

joten mitä papereita autosta vaaditaan tullii/suomen puolella, mitä muita papereita tulisi tehdä että saan kuljetettua sen laivaan? pitkääkö olla kilvissä? vakuutettu?
tuonti
18:01 20.03.2009
Moi olisin menossa hakee autoa virosta niin miten homma toimii kun on annettu vähän epäselvää tietoa. Kuvitellaan nyt näin että ostan auton viron liikkeestä se on viron kilvissä niin saanko ajaa sen suoraan laivaan vai mitä minun pitää tehdä ennen laivaan menoa?
leija
17:29 09.03.2009
Onko siis niin että virosta jos haluaa auton ostaa ja sen samantien suomeen tuoda niin asialla on oltava arkipäivänä. Lauantaina tarvittavia rekisteristäpoistoja jne ei siis voi tehdä?
linkkku
16:30 09.03.2009
etkö voinut asialliseen kysymykseen vastata asiallisesti?
tuoja,,
21:09 08.03.2009
soita tulliin ja selvitä asia,, kun ei tunnu menevän jakeluun.
rautalankaa
18:44 06.03.2009
vielä vakuutuksista.
Pakollinen liikennevakuutus pitää olla virolainen.(etukäteen maksettu 7pv -12kk)
Kasko saa olla myös suomalainen mutta virolaiset leasingyhtiöt vaatinevat virolaisen kaskon.
rautalankaa
18:35 06.03.2009
tere
Suomen kansalaisena SAAT ajaa vironkilpisellä autolla mikäli kirjasi (siis henkilökoht.) on virossa mutta oleskelu suomessa ei saa ylittää 182 vrk:ta juoksevalla 12 kk:della (esim. 6.3.2008-5.3.2009). Maahan tulopäivä ja maasta lähtöpäivä lasketaan mukaan kokonaisina vuorokausina. Pyynnöstä oleskelu ulkomailla pitää pystyä todistamaan esim matkalipuilla. Toinen vaihtoehto on että virolaisen auton rekisteriotteessa lukee virossa asuva ajokortillinen henkilö käyttäjänä mutta silloin ko. henkilön pitää olla matkustajana autossa kun tulli tai poliisi pysäyttää.
6 kuukauden poikkeus lupa koskee suomen vientirekisterissä olevia autoja (esim. A-123 ja viimeinen voimassa olo kuukausi+vuosi) tällöin auto Pitää viedä suomesta 24 tunnin kuluessa rekisteröinnistä ja olla yhtäjaksoisesti min. 30 vrk poissa maasta.
Auton voi koska tahansa kilvittää suomeen ,maksaa verot ja myydä mutta ALV verottomasta hinnasta pitää olla maksettu johonkin EU maahan (viro 18%) muuten suomen valtio kantaa myös sen (22%).
Yritys voi vähentää alvin virossa omassa alv tilityksessä (MAKSUAMETILLE) samaan tapaan kun suomessa. (myynti alvi - osto alvi ) Auto myyjät eivät sitä voi tehdä niin kun saksan maalla.
eli pelkällä firman omistamisella ei ole mitään tekemistä autolla ajamiseen.

Onnea yrittämiseen täällä eestin maassa.
Äläs nyt
08:16 03.03.2009
Hei,

et ihan ollut perillä noista kuvioista, joka käy ilmi vastauksestasi ja et taida aivan tuntea yritysmaailmaa.
Aivan olen Suomen kansalainen, mutta kysymys kuuluikin että koska omistan virolaisen firman, niin kuinka saan helpoiten ajella firmani(virolaisen) omistamalla(viroon rekisteröidyllä) autolla Suomessa. Tässähän ei ole mitään laitonta, mutta vaatii luultavasti väliajoin käyntiä Virossa tai sitten jotain 6kk poikkeuslupaa.

Joko nyt oli Suomeksi selitetty.
linkku
22:49 01.03.2009
Elikkäs. Jos autoliikkeen ilmoituksessa lukee alv 0% tai alv 18% niin sekö ei siis yksityiseen ostajaan vaikuta mitään? Siis mitään ylimääräisiä veroja ei makseta Viroon eikä Suomeen?
Suomessa siis normaalisti autovero+alv 22%.
Jos tähän saisin faktatietoa kun netti pursuaa kahdenlaista tietoa.
Kiitoksia!