itse ostin reilu vuosi sitten. Yksinkertaistettuna
1.menkaa pankkiin yhdessa ja siirtakaa leasing sinun nimiin.samalla naet mita autosta todella on velkaa
2.kun leasing on nimissasi,pyyda pankkia lopettamaan se ja maksat pankille loppuvelka osuuden pois
3.saat pankista auton ns.kauppakirjat.taman jalkeen katsastusasemalle laittamaan auto virallisesti nimiisi. Talloin voi jo loppukauppasumman maksaa, kunhan vaan olet saanut auton kaikki paperit ja rekisteriotteen
Löysin mieleiseni henkilöauton Tallinnasta. Auto oli yksityisellä leasing autona. Siitä on velkaa n. 8000 euroa ja kauppahinnaksi olisimme sopineet 10.000 euroa. Voiko joku ystävällisesti auttaa miten toimitaan. Auto olisi mieluinen ja tarpeeni täyttävä.
Eli saan ajaa Viron kilvillä Suomessa jos auton katsastus on voimassa Virossa. Mutta miksi pitää kaydä ARK:ssa sitten jos kauppa hoidetaan samalla tavalla kuin suomessa? Kauppakirja, rekisteriotteen tekninen osa, sekä voimassa oleva vakuutus tarvitaan mukaan...?
"Virossa ajoneuvo voi olla eri viranomaisten takavarikoimana erilaisista syistä, siitä huolimatta "omistaja voi ajaa sillä ja olla myös hallussa rekisteriota "ns. tekninen passi!
Onko tosiaankin niin että viron autoissa ei ole lohkolämmittimiä vai eikö niitä vaan ilmoiteta. Ainakin kun bemareita kattelee niin missään ei mainita että ois lohkolämppäriä.
Hieman oikeata tietoa autojen tai moottoripyörien tuonnista Virosta ja muista EU-maista!
1. autoa tai moottoripyörää ei tarvitse poistaa rekisteristä siinä maassa josta ostat sen! (Suomen Ajoneuvohallintokeskus hoitaa sen n.1kk kuluttua rekisteröinnistä)
2. sen maan kilvillä saat ajaa Suomessa ja muissa EU-maissa niin kauan kuin olet saanut lopullisen veropäätöksen Suomessa.
3. auton ja moottoripyörän rekisteröintikatsastus on aloitettava 3 päivän sisällä kauppakirjan ostopäivästä ja jätettävä Suomen tullille (sellaiseeen tullitoimipaikkaan joka toimittaa ajoneuvoverotuksia) tarvittavat asiakirjat (ohjeet löydät tulli.fi/autoverotus sivustolta)
3a. Jos ajoneuvossa on voimassa oleva vuosikatsastus tarvitaan vain maahantuontikatsastus! katastusmies kertoo myös sinulle tarvitaanko k.o ajoneuvolle ns. vaatimustenmukaisuus todistus vai ei ja katsastus mies voi tilata sen myös puolestasi (A1-katsatuksen hinat on 159 €)
4. tulli antaa sinulle käyttöluvan k.o ajoneuvolle yleensä 2-3 päivän sisällä (ei tarvita mitään punaisia teippilappuja ikkunaan)
5. ota vakuutus vaikka katsastutoimipaikasta.
Muuta huomioitavaa!
1. Tallinnassa ARK avoinna 9-17.15 Ma-Pe, Sauella myös lauantaina 10-14
Tärkeää huomioida!
Virossa ajoneuvo voi olla eri viranomaisten takavarikoimana erilaisista syistä, siitä huolimatta "omistaja voi ajaa sillä ja olla myös hallussa rekisteriota "ns. tekninen passi!
Varmista tämä ettei näin ole!
Virossa toimii "huomattava" määrä yksityisiä jotka hakevat autoja milloin mistäkin Latvia, Liettua, Italia, Belgia, Saksa, Ruotsi. Näistä ajoneuvoista huomattava määrä on varastettuja kohde maasta joihin Virolaiset tai muut baltiamaalaiset "tehtailevat omistus papereita.
Jos tällaisten papereiden kanssa menet Virossa ARK:n niin virkailijat kutsuu poliisit paikalle kaikessa hiljaisuudessa ja poliisit haluaa ajoneuvon, asiakirjat ja sinut poliisiasemalle. Yleensä saat viettää poliiasemalla 2-3 päivää yöt mukaan lukien tai ainakin siihen saakka kun asiat on selvitetty ja varsinainen rikollinen saatu kiinni.
Olen tuonut Virosta MB-henliöautoja Suomeen viimeisen 3 vuoden aikana yli 150 kpl ja näiden lisäksi maanrakennuskoneita ja metallintyöstökoneita!
Hoidan ostoprosessin alusta loppuun, ostamisesta-tullaukseen!
Toimostollamme puhutaan Suomea-Viroa-Venäjää-Englantia!
Asun Tallinnan keskustassa jossa minulla on myös toimisto!