onko kellään tietoa voiko suomalainen rekisteröidä auton viroon?
asun pietarissa ja käyttäisin autoa siellä ,ei tarvetta ajaa suomessa.
täytyykö olla kirjoilla virossa että rekisteröinti onnistuu?
mitä maksuja tulee auton omistajalle virossa, onko vuosittaista käyttömaksua, vakuutus onko mahdollista saada suomen kaltaista
seisonta aikaa?
kiitokset jo etukäteen.
Mitä hyötyä sulle on Viroon registeröidystä autosta jos asut Venäjällä ei ole enää Neukkulaa olemassa HERÄTYS TOVERI!?välimatkaakin esim.Tartosta on 450km.sinne Pietariin
Tuulilasi-lehdessä (Turbo) oli jokin aika sitten juttu Italiasta tuodusta Alfasta, jonka he lopulta rekisteröivät Viroon. Homma onnistui suomalaiselta, mutta autolle piti nimetä jonkinlainen 'kummi' joka oli Viron kansalainen. Tämä kummi siltä varalta, että jos jotain maksujä jää hoitamatta, niin hän olisi viimekädessä vastuussa. Tämän jälkeen autolla voi ajella kaikkialla muualla paitsi Suomessa.
Suomalaisen on hyvin vaikea rekisteröidä auto Venäjälle - se rekisteröidään vain niin pitkäksi aikaa, kuin viisumi tai oleskelulupa on voimassa. Jos ostat Virosta auton, niin joka kerta, kun poistut Venäjältä, sinun täytyy 2 viikkoa paluun jälkeen käydä tullissa hakemassa väliaikaista rekisteröintiä, joka myönnetään vuodeksi kerrallaan. Auto jää seisomaan tullin väliaikaiseen varastoon 1-3 päiväksi. Nopeutus maksaa n. 3500 ruplaa - silloin saat auton ulos päivässä. Venäjällä vakuutusmaksut ovat todella korkeita - muuten autot eivät ole kalliita, joskin merkkien välillä on todella suuria eroja. Auto, joka Venäjältä kannattaa ostaa on Land Rover ja Range rover - niiden ohjehinnat ovat Suomen tax-free hintojen tasolla ja esim. Discovery HSE maksaa uutena n. 45 000 euroa, eli saman verran, kuin 520 bemari, vaikka auto on Suomessa lähes 100 000 hintainen. En tiedä, mistä jöhtuu, mutta näin se vain on. Ehkä Lantikka on valloittamassa markkinoita ja hinnoittelee siksi autonsa todella kilpailukykyisesti. Voit ostaa auton esim. jonkun venäläisen nimiin ja ajaa valtakirjalla, jos viisumi on vain vuoden voimassa. Sitäpaitsi venäläiset rekkarit ja Suomen passi on paras yhdistelmä rajanylitysten yhteydessä - Suomeen päset ilman jonoa Suomen passilla ja Venäjälle taas ei tarvitse jonottaa muiden ulkomaalaisten autojen hitaasti matelevassa jonossa, vaan pääset "venäläisenä" nopeammin läpi. Eli jos kaikki plussat ja miinukset punnitsee, niin paras tapa on ostaa Venäjältä Lantikka. Sitäpaitsi nykyään saa jo 2 vuoden viisumeita, eli voisit hakea sellaista ja rekisteröidä auton 2 vuodeksi.
meillä on talo hommattuna Saarenmaalta, vaikkei tarkoitus olekaan ainakaan vielä muuttaa pysyvästi. Onko todella niin etten saa millään autoa (eestissä ostettua tai tuotua) rekisteröityä Eestiin?? Tarkoitus on tietty ajaa sillä vaan siellä. Eli aiempaan postaukseen viitaten "missä ja miksi oleskelen" löytyy.
Eikös tuo oleskelulupa ole mahdollineen vaan silloin kun todella enemmänm tai vähemmän pysyvästi (183pv/vuosi) on tarkotus olla maassa. Vai sekotanko asioita?
Onhan se tosi,jos firma on virossa rekisterissä ja auto on ostettu osakeyhtiön lukuun saat ajaa suomessa niin paljon kuin lystäät,ja vielä jos itse olet kirjoilla virossa niin kukaan ei voi puuttua sinun ajamiseen suomessa.......
...paitsi Suomen tulli.
Asun ja olen työssä Virossa yli 300 päivää vuodessa. Olin matkalla lomalle Suomeen, tulli Hesan oli satamassa vastassa, ja otti autoni haltuunsa. Viikko siinä meni ennenkuin päätös minun hyväkseni tuli.
Mukanani olevilla asiakirjoilla olisin voinut jo heti todistaa oikeuteni verottoman auton käyttöön, mutta se ei tullin kenttäoikeudelle sopinut. Päätös oli jo tehty kun minun kutsuttiin tuomiolle.
Mutta tämä ei jää tähän...
Hanki elämyslupa viroon (voit edelleen olla normaalisti suomessa) ja kun sulla on osoite niin ei mitään ongelmaa. Minulla monta tuttavaa Saarenmaalla, joilla kaikilla on virolainen auto.
Mutta jos perustat yrityksen Viroon ja rekisteröit auton tämän yrityksen nimiin ja itsesi auton haltijaksi sekä autoedun nauttijaksi voit käyttä ajoneuvoa tilapäisesti Suomessa eli alle 6kk.