Lueskelin mielenkiinnolla näitä keskusteluja. Itse olen hakenut bemarini virosta jo viimeiset 4 vuotta. Sitä ennen haettiin mm. moottoripyöriä. Löytyy hyvät kontaktit sieltä päästä ja homma on aina toiminut enemmän kuin hyvin.
Mutta nyt ollaan perustamassa tytäryhtiötä Viroon ja olisin kiinnostunut kuulemaan, että kuinka olisi hyvä junailla asia siten, että saisin ajaa Viron rekkareilla Suomessa? Auto tulisi luonnollisesti Virolaisen firmani nimiin, mutta kuinka toimia Suomen päässä ja entäs vakuutukset? Suomessahan saa luonnollisesti ajaa tietyn aikaa "väliaikaisesti verotta" mutta mihin pykälään olette vedonneet? Pitääkö ajoittain aina käyttää auto Virossa vai kuinka? Autoahan ei pysty Suomessa luonnollisestikaan myymään ennen kuin se on Suomeen tullattu, eikö vain?
Osaakos Viron pojat vähentää alvit, jos sieltä päästää ostaa auton. Ennen olen aina ostanut yksityishenkilönä, niin nämä asiat eivät ole tulleet kysymykseen. Saksassa vähentävät alvin, kunhan vain saavat firman tarpeelliset tiedot. Onko kokemusta, että hoituuko homma Virossa yhtä hyvin?
et ihan ollut perillä noista kuvioista, joka käy ilmi vastauksestasi ja et taida aivan tuntea yritysmaailmaa.
Aivan olen Suomen kansalainen, mutta kysymys kuuluikin että koska omistan virolaisen firman, niin kuinka saan helpoiten ajella firmani(virolaisen) omistamalla(viroon rekisteröidyllä) autolla Suomessa. Tässähän ei ole mitään laitonta, mutta vaatii luultavasti väliajoin käyntiä Virossa tai sitten jotain 6kk poikkeuslupaa.
tere
Suomen kansalaisena SAAT ajaa vironkilpisellä autolla mikäli kirjasi (siis henkilökoht.) on virossa mutta oleskelu suomessa ei saa ylittää 182 vrk:ta juoksevalla 12 kk:della (esim. 6.3.2008-5.3.2009). Maahan tulopäivä ja maasta lähtöpäivä lasketaan mukaan kokonaisina vuorokausina. Pyynnöstä oleskelu ulkomailla pitää pystyä todistamaan esim matkalipuilla. Toinen vaihtoehto on että virolaisen auton rekisteriotteessa lukee virossa asuva ajokortillinen henkilö käyttäjänä mutta silloin ko. henkilön pitää olla matkustajana autossa kun tulli tai poliisi pysäyttää.
6 kuukauden poikkeus lupa koskee suomen vientirekisterissä olevia autoja (esim. A-123 ja viimeinen voimassa olo kuukausi+vuosi) tällöin auto Pitää viedä suomesta 24 tunnin kuluessa rekisteröinnistä ja olla yhtäjaksoisesti min. 30 vrk poissa maasta.
Auton voi koska tahansa kilvittää suomeen ,maksaa verot ja myydä mutta ALV verottomasta hinnasta pitää olla maksettu johonkin EU maahan (viro 18%) muuten suomen valtio kantaa myös sen (22%).
Yritys voi vähentää alvin virossa omassa alv tilityksessä (MAKSUAMETILLE) samaan tapaan kun suomessa. (myynti alvi - osto alvi ) Auto myyjät eivät sitä voi tehdä niin kun saksan maalla.
eli pelkällä firman omistamisella ei ole mitään tekemistä autolla ajamiseen.
vielä vakuutuksista.
Pakollinen liikennevakuutus pitää olla virolainen.(etukäteen maksettu 7pv -12kk)
Kasko saa olla myös suomalainen mutta virolaiset leasingyhtiöt vaatinevat virolaisen kaskon.